Ihmiset verkkokaupan takana

Verkkokauppa saattaa joskus tuntua kasvottomalta ja pitkälle automatisoidulta toimijalta, ehkä jopa robottimaiselta. Selja T:n verkkokaupan takaa löytyy kuitenkin kaksi tehokasta naista, joista toinen huolehtii verkkokaupan tuotteiden saatavuudesta ja tilausten vastaanottamisesta, toinen taas kerää tilatut tuotteet varastosta ja lähettää ne asiakkaalle. Koska verkkokauppamyynti on meilläkin koko ajan kasvanut, olemme panostaneet siihen mm. palkkaamalla uuden, vain verkkokauppatilauksiin keskittyvän varastotyöntekijän.

Huhtikuussa työt aloittanut Katariina on kokenut varastotyön ammattilainen, jolta sujuu verkkokauppatilausten lähettämisen lisäksi myös esimerkiksi saapuvan tavaran vastaanotto. Hän saa kuitenkin keskittyä nyt verkkokauppatilauksiin, eikä se tunnu haittaavan.

”Olen viihtynyt SHT:llä hyvin. Päivät ovat mukavan kiireisiä ja erilaisia keskenään, ja olen saanut opetella paljon uusia juttuja”, Katariina kertoo.

Kun asiakas on tehnyt tilauksensa www.seljat.fi-osoitteeseen, siitä tulee ilmoitus Elinan ja muutaman muun ihmisen sähköpostiin. Jos Elina vain on paikalla, hän tarkistaa heti, että tilattuja tuotteita on saatavilla riittävä määrä, ja tilaa niitä tarvittaessa muilta aluepisteiltä Punkalaitumelle. Punkalaitumella sijaitsee Selja T:n keskusvarasto, josta kaikki verkkokaupan tilaukset lähtevät asiakkaille. Kun Elina on vahvistanut tilauksen, siirtyy se Katariinan huomaan. Hän tulostaa keräyslistan ja alkaa kerätä tuotteita, jotta tilaus saadaan lähtemään mahdollisuuksien mukaan jo saman päivän aikana Postin mukana eteenpäin.

Keskusvarastossa on jatkuvasti noin 5000–6000 erilaista tuotetta, jotka vielä vaihtuvat kausittain, joten keräily ei välttämättä tapahdu ihan hetkessä. Kaikki tuotteet myös poimitaan käsin mukaan tilaukseen. Verkkokaupassakaan tuotteet eivät päivity automaattisesti, vaan Elina lisää varastoon saapuneet tavarat myyntiin.

”Kehitämme verkkokauppaa parhaillaan, sillä haluamme tarjota asiakkaillemme käyttäjäystävällisemmän ja visuaalisemman verkkokaupan, jossa ostaminen on helppoa ja kätevää. Tämä projekti on vielä kesken, mutta olemme saaneet nyt hyvää palautetta tilausten nopeasta käsittelystä, kun Katariina on liittynyt joukkoomme”, kertoo Elina.

Verkkokauppa on osa palvelukokonaisuuttamme yhdessä aluepisteiden kanssa.

”Aluepisteissä ja Punkalaitumella asiakas saa henkilökohtaista palvelua joko paikan päällä tai puhelimitse, mutta jos yrittäjällä on näiden aukioloaikoina kiirettä, on verkkokauppa helppo tapa asioida silloin kun itselle sopii”, selvittää tuotepäällikkö Päivi Karppi.